czyli jak to u nas działa
O SZKOLE TAK
Edukacja na TAK
Troska o dobre relacje w szkole przekłada się na atmosferę, w której ludzie czują się bezpiecznie. Kiedy dziecko wie, że jest kochane i niezagrożone, samo z siebie zaczyna odkrywać otaczający je świat. Tak rozpoczyna się jego nauka. Jako szkoła pragniemy, by uczenie się jak najdłużej pozostało formą odkrywania i dobrą zabawą.
Nasz proces
Relacje
W codziennej pracy stosujemy rozwiązania, dzięki którym ludzie czują się u nas dobrze.
założenia
preferujemy współpracę zamiast rywalizacji
wolimy informację zwrotną ponad ocenianie
tworzymy przyjazne miejsce pracy, co przekłada się na miejsce przyjazne nauce
jesteśmy gotowi, by wspierać rodziców w trudnej sztuce wychowania dzieci
tworzymy przestrzenie, dzięki którym wszyscy mogą mieć wpływ na funkcjonowanie szkoły
Tworzymy środowisko
sprzyjające uczeniu się
Edukacja to relacja
Środowisko edukacyjne
Uczenie się zawsze wymaga aktywności po stronie uczącego się. Dlatego chcemy tworzyć stymulujące środowisko edukacyjne, w którym dzieci chętnie wykonują powierzone im zadnia. Tak rozumiemy uczenie się zgodne z naszą ludzką naturą.
założenia
Zachęcamy naszych nauczycieli, by:
poszukiwali motywacji wewnętrznej uczniów zamiast odwoływania się do systemu kar i nagród
zawsze odwoływali się do ciekawości uczniów
częściej zadawali pytania i zachęcali do poszukiwań, niż udzielali gotowych odpowiedzi
akceptowali błędy uczniów jako coś naturalnego, bez czego niemożliwe jest uczenie się
wywoływali na swoich zajęciach emocje, zamiast je tonowali
stosowali metody aktywne, zabawowe, jako naturalny sposób zdobywania wiedzy
przygotowywali zajęcia wymagające głębokiego przetworzenia wiedzy przez dzieci
Neuroedukacja
Jak to się dzieje, że w pewnych okolicznościach uczymy się bez wysiłku, a innym razem przyswajanie nowych informacji przychodzi nam z dużym trudem? Dzięki badaniom nad mózgiem i rozwojowi neurobiologii wiemy już całkiem sporo o tym, jak pomóc naszemu mózgowi, by uczył się wydajniej. Elementy tej wiedzy stosujemy z powodzeniem na naszych lekcjach.
założenia
preferujemy zajęcia polisensoryczne, czyli takie, które oddziałują na wszystkie zmysły dzieci
bardziej stymulujemy uczniów, niż ich uspokajamy - uważamy, że hałas na zajęciach nie jest niczym złym, jeśli jest związany z emocjami, jakie wywołują zajęcia
nasi nauczyciele wiedzą, jak ważne dla odpowiedniej motywacji dzieci jest wywołanie ciekawości na początku zajęć i stopniowe jej zaspakajanie - w ten sposób możliwe jest utrzymanie koncentracji dzieci przy jednoczesnej żywiołowości zajęć
Ocenianie zabija motywację wewnętrzną
Wsparcie
Nasz zespół wsparcia tworzą psychologowie, pedagodzy, logopedzi, terapeuci i nauczyciele wspierający. Pracują w oparciu o silne relacje z naszymi dziećmi. W codziennej pracy bliskie są im wartości Porozumienia Bez Przemocy (NVC), rodzicielstwo bliskości i pedagogika Juulowska.
założenia
Nasi eksperci uczestniczą na co dzień w życiu szkoły. Ich praca nie ogranicza się jedynie do interwencji w sytuacjach tego wymagających. Spotykają się z wszystkimi uczniami na lekcjach i cyklicznych warsztatach, które mają na celu wzmacnianie więzi klasowych. W przypadku konfliktów sięgają często po mediacje rówieśnicze, jako skuteczny sposób na ich rozwiązywanie.
Mózg zawsze pyta,
dlaczego ma się czegoś uczyć
Ocenianie
W Szkole TAK nasi nauczyciele nie stawiają dzieciom tradycyjnych ocen. W zamian stosujemy elementy tzw. oceniania kształtującego, które w swej istocie polega na przekazywaniu uczniom nienacechowanej emocjonalnie informacji zwrotnej, o tym co już opanowali, a nad czym jeszcze muszą popracować.
założenia
OK to kompleksowa metoda edukacyjna, na którą składają się następujące elementy.
uczniowie zawsze muszą rozumieć cel zajęć, w których biorą udział
uczniowie wiedzą, na co nauczyciel będzie zwracał uwagę formułując informację zwrotną nt. ich pracy (tzw. nacobezu)
częste udzielanie pisemnej informacji zwrotnej przez nauczyciela nt. pracy ucznia na zajęciach
częsta komunikacja nauczyciela z rodzicami w celu wspierania postępu ucznia
pytanie kluczowe na początku zajęć to sposób na zaciekawienie uczniów i zaangażowanie w zajęcia