czyli informator rodzica
O SZKOLE TAK
Dla rodziców
Szkołę TAK na początku lat 90. założyli rodzice poszukujący alternatywy dla edukacji publicznej. W efekcie od samego początku rodziny są istotną częścią społeczności szkolnej i mają w jej ramach dużo przestrzeni do działania. Uważamy, że harmonijny rozwój dziecka nie jest możliwy bez pełnej współpracy obu stron. Dlatego wspierając rodziny w trudnym zadaniu wychowania dzieci, jednocześnie oczekujemy Państwa pełnego zaangażowania w ten proces.
rekrutacja
Trwają zapisy na rok szkolny 2023/24.
zasady rekrutacji
Jednym z najważniejszych kryteriów przyjęcia dziecka do szkoły jest rozmowa z rodzicami, podczas której obydwie strony (szkoła i rodzice dziecka) omawiają zasady współpracy oraz określają swoje oczekiwania i zobowiązania. Aby wziąć udział w rozmowie należy wypełnić formularz rekrutacyjny i dostarczyć go do nas. Będziemy się z Państwem kontaktować w celu umówienia terminu rozmowy.
Kolejność rozmów jest uzależniona od miejsca Państwa dziecka na liście, która powstaje w oparciu o terminy zgłoszeń. W pierwszej kolejności będziemy rozmawiać z rodzicami, którzy zgłosili do nas swoje dzieci najwcześniej. Dzieci, które zostały zapisane po przekroczeniu naszych limitów, trafiają na listy rezerwowe. Dlatego, aby zapewnić sobie miejsce w szkole, warto dwa lub trzy lata wcześniej dostarczyć nam formularz zgłoszeniowy.
oferta
Organizacja zajęć
oferta
brak dzwonków - nauczyciele sami regulują rytm pracy klasy, robią przerwy, kiedy widzą, że grupa jest zmęczona i nie przerywają zajęć w najciekawszym momencie
brak zadań domowych w klasach 1-3 (poza czytaniem lektur), a w klasach 4-8 poza self-checkiem z języków obcych, czytaniem lektur i zadaniami dla chętnych
małe klasy maksymalnie 20-21 osobowe
bezpieczna przestrzeń szkolna (domofon) i przyjazna przestrzeń klasowa (strefa zabawy i strefa nauki).
urozmaicona oferta zajęć dodatkowych (np. eksperymenty, robotyka, programowanie, ceramika, teatr, szachy, nauka pływania, scrapbooking)
atrakcyjne zajęcia świetlicowe
diagnoza gotowości szkolnej dziecka na starcie, określenie mocnych stron i deficytów dziecka
pełnowymiarowe wsparcie psychologa, pedagoga i logopedy w ciągu całej edukacji szkolnej
stała współpraca szkoły z rodzicami w zakresie rozwoju dziecka
Podstawowe założenia
oferta
uczymy do samodzielności
traktujemy dzieci poważnie. uważamy, że od najmłodzszych lat są gotowe do podejmowania decyzji ich dotyczących i ponoszenia ich konsekwencji
wspieramy dzieci w ich działaniach tylko wtedy, kiedy od nas tego oczekują. nigdy nie wyręczamy
dajemy dzieciom sporo wolności, ale oczekujemy odpowiedzialności za dokonane wybory
pracujemy w kulturze przyzwolenia na popełnianie błędów, świadomi tego, że to najefektywniejszy sposób uczenia się. nie zapominamy o informacji zwrotnej i wyciąganiu wniosków
wykorzystujemy znaczenie emocji w procesie przekazywania wiedzy
preferujemy aktywny i oparty na działaniu styl prowadzenia lekcji i podczas takich zajęć z założenia nie uciszamy dzieci, dopóki nie przeszkadzają innym. wręcz przeciwnie, stymulujemy je do podejmowania aktywności, przekierowując ich energię na działania zgodne z tematem lekcji
promujemy współpracę zamiast rywalizacji (praca w grupach, projekty, Odyseja Umysłu)
Metody edukacyjne
oferta
ocenianie kształtujące - ocena opisowa i skuteczniejsza komunikacja pomiędzy uczniem a nauczycielem, co przekłada się na większą motywację do dalszej nauki.
edukacja multisensoryczna - nauczyciel wprowadza nowy materiał, uwzględniając dominujące style uczenia się dzieci; przygotowuje materiały edukacyjne skierowane do wszystkich zmysłów, zwracając uwagę na ich zapach, fakturę, wygląd, smak i dźwięk.
edutainment - angażujące metody edukacyjne, nauka przez zabawę, w tym np. grywalizacja - metoda edukacyjna wykorzystująca mechnizmy stosowane w grach do podtrzymywania zaangażowania uczestników.
wyprawy edukacyjne - edukacja plenerowa.
akcent na budowanie trwałych pozytywnych relacji pomiędzy dzieckiem a nauczycielami (”nikt nigdy nie nauczył się niczego od osoby, której nie lubił”).
uczenie kontekstowe, czyli wykorzystywanie aktualnych zainteresowań dzieci jako okazji edukacyjnej, punktu wyjścia do realizacji tematu.
korelacja międzyprzedmiotowa / edukacja interdyscyplinarna - analizowanie dużych tematów przekrojowo na wielu przedmiotach jednocześnie.
edukacja projektowa - samodzielne planowanie, przygotowania, realizacja i ewaluacja interdyscyplinarnych projektów.
edukacja emocjonalna - pracujemy z inteligencją emocjonalną dzieci poprzez udział w dedykowanych zajęciach, projektach społecznych i organizowanie wolontariatu.
prośby
Prośby do dorosłych
Na początku lat 90. nauczyciele Szkoły TAK zebrali się pewnego dnia i postanowili, że spróbują przypomnieć sobie, co czuli, będąc dziećmi. Co sprawiało im radość, co powodowało, że cierpieli?
W wyniku tego powstały „Prośby do dorosłych”, zapisane przez nauczycieli Szkoły TAK: w imieniu dzieci, którymi byli, w imieniu dzieci, które uczą.
W 2017 r. w ramach Tygodnia Praw Dziecka w naszej szkole wspólnie z dziećmi wzięliśmy na warsztat te prośby oraz utwór „List dziecka do rodzica” Janusza Korczaka. W efekcie tej pogłębionej analizy powstała cała seria filmów pt. „Naucz się słuchać, a nie tylko słyszeć”.
prośby do dorosłych ad 2017
- Nie zostawiaj mnie samego, kiedy się boję.
- Posiedź przy mnie wieczorem.
- Nie mów „bo tak”, „bo ja tak chcę", „bo tak ma być” – wytłumacz mi, dlaczego.
- Pozwól mi nie jeść tego, czego nie lubię.
- Odpowiadaj na moje pytania.
- Uszanuj moje tajemnice.
- Pozwól mi na posiadanie tajemnic, których nie poznasz.
- Pozwól mi wybierać przyjaciół i zapraszać ich do domu.
- Pozwól mi urządzić mój pokój tak, jak chcę.
- Przytulaj mnie często.
- Nie trzymaj się sztywno wszystkich reguł, pozwól czasem na coś szczególnego.
- Pozwól mi uczyć się w moim własnym tempie.
- Pozwól mi popełniać błędy, pomyłki.
- Przyznaj, że i ja mam czasem prawo do złości i gniewu.
- Nie karz mnie zbyt surowo.
- Nie wyładowuj na mnie swojej złości.
- Ty także miej odwagę przyznać się do błędu.
- Przepraszaj mnie, jeśli zrobisz coś złego.
- Nie wciągaj mnie w sprawy dorosłych.
- Pozwól mi być sobą.
- Pozwól mi wybrać własną drogę.
opłaty
Poniżej znajdą państwo kompletną listę opłat, z którymi wiąże się uczęszczanie dziecka do Szkoły Podstawowej TAK.
Wpisowe
Wpisowe obowiązuje na cały okres kształcenia w SP TAK.
- pierwsze dziecko: równowartość dwukrotnego czesnego
- drugie dziecko: równowartość jednokrotnego czesnego
Czesne
Od września 2023 r. czesne jest płatne przez 10 miesięcy w roku (od września do czerwca) z miesięczną ratą na poziomie 1300 zł.
Zajęcia
dodatkowe
Obecnie w ramach czesnego mogą Państwo bezpłatnie zapisać dziecko na większość zajęć dodatkowych z naszej oferty (jeśli nie pokrywa się ich termin). Dodatkowo płatne są:
- Basen
- Ceramika
- Eksperymenty
- Scrapbooking
- Master Chef
Ponadto w naszej ofercie znajdują się również zajęcia realizowane przez zewnętrzne firmy. Ich ceny są ustalane niezależnie od nas, ale dla naszych uczniów są przewidziane zniżki, a zajęcia odbywają się na terenie szkoły.
Dane do
przelewu
Towarzystwo Alternatywnego Kształcenia
ul. Barlickiego 5, 45-082 Opole
Nr konta bankowego: 39 1050 1504 1000 0023 5556 6189
Szkoła Podstawowa TAK im. Ireny Sendlerowej
ul. Barlickiego 5, 45-082 Opole
Nr konta bankowego: 90 1050 1504 1000 0022 5280 3859
P.H.U.OBIADGAST Iwona Koziarska
Pl. Teatralny 4-5,
45-056 Opole
Nr konta bankowego: 96 1140 2004 0000 3002 7540 2490
W tytule przelewu należy podać: miesiąc, imię i nazwisko ucznia, klasę, budynek: Kropidły lub Barlickiego, rodzaj zamawianego posiłku (zestaw lub wybrane danie)