czyli jak to u nas działa

O przedSZKOLu TAK

Komunikacja na TAK

Pragniemy, by rozwój naszych przedszkolaków przebiegał zgodnie z ich potrzebami. Dlatego w naszym przedszkolu chcemy, żeby dzieci czuły się bezpiecznie i swobodnie. Rozmawiamy z dziećmi językiem bliskości - podkreślającym, że słyszymy, co do nas mówią, pozbawionym oceniania, unikającym nakazów i zakazów. Ewentualne konflikty mediujemy w taki sposób, by uwzględnić potrzeby wszystkich stron.

Adaptacja

Adaptacja to proces nawiązywania relacji. W Przedszkolu TAK adaptacja odbywa się razem z rodzicem i trwa tak długo, jak potrzebuje tego dziecko.

założenia

  • dajemy dziecku czas, by w bezpiecznym towarzystwie rodzica oswoiło się z nami i pozostało same, kiedy już poczuje się w naszym przedszkolu, jak u siebie

  • podczas adaptacji tworzymy warunki, w których dzieci same przekonują się, że są bezwarunkowo akceptowane, a ich potrzeby mają szanse na zaspokojenie w tym nowym dla nich miejscu

Mamo, tato, proszę, abym mógł czuć, że tutaj, na tym świecie, na który mnie zaprosiliście, jestem u siebie. Chciałbym czuć, że ten świat jest naszym domem, waszym i moim, światem obfitości, który zaspokaja wszystkie nasze potrzeby, światem, w którym wszystko dzieje się dla nas i dla naszego dobra. Czuć, że w tym domu jest miejsce na wszystko, czym jestem.

Shai Orr

Komunikować swoje potrzeby

Granice

Szanujemy granice dziecka. Nie zmuszamy do jedzenia, leżakowania, nie odpieluchowujemy bez współpracy z rodzicami i gotowości dziecka. Pozwalamy dzieciom na wybór zadań i zajęć. Dzieci mogą nie brać udziału w jakiejś aktywności - są zachęcane, ale nie zmuszane.

Motywacja wewnętrzna

Stawiamy na współpracę i motywację wewnętrzną. Nie stosujemy nagród i kar. Motywujemy, wzbudzając ciekawość, pozwalając na swobodne doświadczanie i tworzenie.

W trosce o emocje

Wsparcie

Uczciwie i z otwartością oceniamy zasoby i możliwości wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Nauka przez zabawę

Dzieci uczą się najwięcej w zabawie i przez doświadczenie. Nie przeciążamy planu dnia. Pracujemy bez podręczników i gotowców.

Kochamy dzieci i podążamy za nimi.