czyli jak to u nas działa
O przedSZKOLu TAK
Komunikacja na TAK
Pragniemy, by rozwój naszych przedszkolaków przebiegał zgodnie z ich potrzebami. Dlatego w naszym przedszkolu chcemy, żeby dzieci czuły się bezpiecznie i swobodnie. Rozmawiamy z dziećmi językiem bliskości - podkreślającym, że słyszymy, co do nas mówią, pozbawionym oceniania, unikającym nakazów i zakazów. Ewentualne konflikty mediujemy w taki sposób, by uwzględnić potrzeby wszystkich stron.
Priorytety
Adaptacja
Adaptacja to proces nawiązywania relacji. W Przedszkolu TAK adaptacja odbywa się razem z rodzicem i trwa tak długo, jak potrzebuje tego dziecko.
założenia
dajemy dziecku czas, by w bezpiecznym towarzystwie rodzica oswoiło się z nami i pozostało same, kiedy już poczuje się w naszym przedszkolu, jak u siebie
podczas adaptacji tworzymy warunki, w których dzieci same przekonują się, że są bezwarunkowo akceptowane, a ich potrzeby mają szanse na zaspokojenie w tym nowym dla nich miejscu
Mamo, tato, proszę, abym mógł czuć, że tutaj, na tym świecie, na który mnie zaprosiliście, jestem u siebie. Chciałbym czuć, że ten świat jest naszym domem, waszym i moim, światem obfitości, który zaspokaja wszystkie nasze potrzeby, światem, w którym wszystko dzieje się dla nas i dla naszego dobra. Czuć, że w tym domu jest miejsce na wszystko, czym jestem.
Shai Orr
Komunikować swoje potrzeby
Być u siebie
Potrzeby
Kiedy dziecko poczuje się w przedszkolu jak u siebie, także kolejne potrzeby zaczną się upominać o zaspokojenie. Poczucie ich niezaspokojenia wywołuje silne emocje. Pragniemy, by nasze dzieci miały otwartą przestrzeń do swoich reakcji oraz by z upływem czasu uczyły się dostrzegać, nazywać i komunikować swoje potrzeby oraz związane z nimi emocje, co pomoże im jednocześnie zauważać i uwzględniać potrzeby innych.
założenia
oto kilka ważnych naszym zdaniem potrzeb dzieci, o które chcemy się dobrze zatroszczyć:
Potrzeba przyjemności, zabawy, witalności, pasji
potrzeba wyjątkowości, autonomii
potrzeba wspólnoty, bliskości, przynależności
potrzeba swobodnej eskpresji
potrzeba wolności myślenia i nieograniczonej wyobraźni
(...) nie da się dobrze zadbać o siebie, nie interesując się potrzebami innych.
Marshall. B. Rosenberg
Granice
Szanujemy granice dziecka. Nie zmuszamy do jedzenia, leżakowania, nie odpieluchowujemy bez współpracy z rodzicami i gotowości dziecka. Pozwalamy dzieciom na wybór zadań i zajęć. Dzieci mogą nie brać udziału w jakiejś aktywności - są zachęcane, ale nie zmuszane.
Motywacja wewnętrzna
Stawiamy na współpracę i motywację wewnętrzną. Nie stosujemy nagród i kar. Motywujemy, wzbudzając ciekawość, pozwalając na swobodne doświadczanie i tworzenie.
W trosce o emocje
Wsparcie
Uczciwie i z otwartością oceniamy zasoby i możliwości wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Nauka przez zabawę
Dzieci uczą się najwięcej w zabawie i przez doświadczenie. Nie przeciążamy planu dnia. Pracujemy bez podręczników i gotowców.
Bez nagród i kar
Emocje
Uczymy dzieci rozpoznawać, nazywać emocje i potrzeby, dogadywać się z innymi bezagresji, obniżać napięcie i przychodzić po wsparcie. Modelujemy język osobisty - uczymy dzieci mówić o sobie.
Bezpieczeństwo
Dbamy o bezpieczeństwo i komfort dzieci. Staramy się, żeby środowisko -sale, plandnia, aranżacja przestrzeni itp. - były w tym pomocne.